Jeroen Struving

Jeroen Stuving - student Biologie

Foto: Jeroen Struving

Van jongs af aan heb ik al veel interesse voor de natuur. Op de basisschool wilde ik al naar buiten en weten hoe de natuur werkt. Naarmate ik meer les kreeg in biologie wist ik dat dit het vak is waar ik verder in wilde. Ik heb open dagen bezocht en verschillende studies bekeken. Na een meeloopdag wist ik het helemaal zeker en heb ik gekozen voor Biologie aan de UvA. Dat ik aan de UvA wilde studeren was geen moeilijke keuze. Niet alleen was de UvA het minst ver reizen, ook het Science Park sprak mij erg aan. Het is een prachtig gebouw en er hangt een hele goede sfeer.

Ik vind het eerste jaar fantastisch. Op het Science Park ben je in een omgeving met studenten en docenten die de hele dag met wetenschap bezig zijn en dat met veel enthousiasme en passie doen. De opleiding Biologie biedt een gevarieerd programma, dus geen enkele dag is hetzelfde. Zo gaat het eerste half jaar voornamelijk over biochemie en microbiologie. Je leert de basis van de cel, zodat je vandaaruit je kennis verder kunt opbouwen. Het is af en toe wel veel werk en vooral in weken met veel practica maak je lange dagen. Ook is het goed om te beseffen dat er veel zelfstudie van je verwacht wordt. In het begin verkijken veel mensen zich hier op en het komt dan ook vaak voor dat de eerste vakken niet gehaald worden. Dit kan heel frustrerend zijn, maar geen zorgen: voor ieder vak is er een herkansing en de studenten die gewoon serieus bezig zijn met hun studie kunnen alle vakken halen.

Binnen het vakgebied vind ik planten heel erg interessant. Daarom ben ik heel blij dat ik nu het vak Biologie van planten aan het volgen ben. Het vak bestaat voor het grootste deel uit practica. In één van de lessen hebben we tomatenplanten met de Fusarium oxysporum schimmel geïnfecteerd. Dit is een gevreesde plantenziekte. De schimmel hadden we eerst gemarkeerd met een lichtgevend eiwit. Onder de lichtmicroscoop was hierdoor  in de wortels van de planten het verschil tussen een gezonde plant met een goedwerkend imuunsysteem en een plant dat een bepaald gen mist, goed te zien. In het plaatje zie je links heel vaag een gezonde wortel en rechts een wortel waarvan het imuunsysteem niet goed werkt. Op deze wortel zie je ook goed de grote hoeveelheid schimmel.

Fusarium oxysporum schimmel

De practica zijn veel werk en ze beslaan ongeveer de helft van de studie, maar het is ontzettend leuk om de geleerde theorie in de praktijk aan het werk te zien.

Als je overweegt om Biologie te gaan studeren, dan is het allerbelangrijkste om nieuwsgierig te zijn en een brede interesse te hebben. Je maakt in de opleiding kennis met echt alle onderdelen van de biologie: van genetica tot planten en van moleculen tot ecosystemen.  Biologie  aan de universiteit is wel anders dan op school. Je verdiept je in deze opleiding veel meer in de verschillende vakgebieden. Wat je op school misschien niet leuk vond binnen de biologie, kan ineens heel interessant worden omdat je er op een andere manier mee bezig bent.  Overigens, als je alleen het humane deel van Biologie leuk vindt, dan is Bio-medische wetenschappen of  Geneeskunde misschien  een betere keuze voor jou.

Kortom, in deze studie wordt alles in de natuur behandeld. Het is een studie met veel variatie en ontzettend interessante stof. Ook is er een gezonde mix tussen practica en hoorcolleges. Als je een  fascinatie hebt voor de natuur, dan is dit dé studie voor jou.

Afdeling communicatie FNWI