Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics

Hedwig Ens

Hedwig Ens

Foto: Hedwig Ens

Roots in biologie

‘Mijn vader is bioloog, dus ik wilde als tiener niets met biologie te maken hebben. Aan het einde van mijn middelbareschooltijd moest ik helaas toch toegeven dat biologie het meest fascinerende onderwerp ter wereld is. De interacties tussen beesten, planten en hun omgeving zijn wonderbaarlijk.’

Zoektocht naar juiste functie

‘Na mijn bachelor ben ik een master gaan doen aan de UvA met stageplekken aan het NIOO, Imperial College London en Oxford. Daarna ben ik student-assistent statistiek geworden, omdat ik het gevoel had daar nog te weinig van te begrijpen. Vervolgens ben ik in Zürich begonnen aan een PhD in de populatiedynamica: wat is het effect van de interactie tussen ecologie en evolutie op populatieniveau? En hoe interacteren deze factoren in het vormgeven van de reacties van populaties op een veranderende omgeving? Het duurde meer dan een jaar voordat ik toe durfde te geven dat de mismatch tussen het project en mijzelf niet kon worden opgelost door harder te werken. Een van mijn beste beslissing ooit; na wat tussenbaantjes – kikkers achterna zitten in de bergen en biologische groenten en vruchten rondbrengen op de fiets in Zürich – kwam ik erachter dat ik toch in de wetenschap wilde werken.’

Geen wetenschapper, toch wetenschap

‘Ik werk nu als facilitator voor de communicatie van wetenschap. Resultaten zijn te belangrijk en fascinerend om tussen de muren van het lab te blijven steken. Ik werk daarom als Journal Development Specialist bij een wetenschappelijke uitgever. Ik onderhoud het contact met onze redacteuren, zorg ervoor dat we goede mensen aan boord hebben, denk mee over de wetenschappelijke richting die vertegenwoordigd moet worden in onze tijdschriften, representeer de uitgever op congressen, en communiceer via verschillende mediakanalen.' 

'Het leukste aan mijn werk is de diversiteit. Het is fijn om contact te hebben met wetenschappers en te worden meegenomen in hun passie voor het vakgebied. Ook is het een uitdaging om de conclusie van een wetenschappelijk artikel om te zetten in een korte tweet. Ik vind het ontzettend leuk dat artikelen door mijn promotieactiviteiten meer worden gelezen. Ik ben een groot voorstander van open access: iedereen met een internetconnectie moet toegang hebben tot publicaties. Hiermee dragen we ons steentje bij aan het verspreiden van wetenschap. Daarnaast ben ik in mijn vrije tijd bezig met wetenschapscommunicatie in verschillende projecten. Zo schrijf ik voor het online tijdschrift Labtimes, ben ik de Engelstalige redacteur van het studentenblad Blind, en heb ik meegeholpen bij het maken van een escape room over parasieten in het Zoölogisch Museum van Lausanne.’

Niet per se wetenschapper of docent

‘Mijn bachelor Biologie heeft mijn passie voor wetenschap aangewakkerd en in leven gehouden. Ik vond het moeilijk te beseffen dat er naast wetenschapper en docent zoveel andere beroepen zijn die je na je studie kunt uitoefenen. Ik gebruik nog steeds ontzettend veel vaardigheden uit mijn studie. Je leert gestructureerd werken: wat is mijn doel en via welke weg en obstakels kom ik daar? Ook kritisch en creatief denken komen mij voortdurend van pas. Daarbij is kennis over de manier waarop wetenschap functioneert natuurlijk erg handig – je speelt daardoor makkelijk in op de behoefte van wetenschappers.’

Gepassioneerde docenten en wetenschappers

‘Mijn tijd aan de UvA was erg leuk. De docenten en wetenschappers waren heel erg gepassioneerd met hun vakgebied bezig waardoor je zelf ook direct meer wilt weten. Het is fantastisch om te zien hoe de kledij van de meeste docenten compleet onaangetast is door de veranderende tijdsgeest en hoe ze bijna demonstratief voorbijgaan aan de druk om zich te conformeren aan de huidige mode. En wat is er nou fijner dan samen met je medestudenten in de naam der wetenschap te stampen in de modder, te spelen in het water, en op zoek te gaan naar planten in het bos?’

 ‘De UvA is heel sterk in het opleiden van kritisch denkende studenten. In het eerste jaar leer je alles volgens de wetenschappelijke methode aan te pakken en te gebruiken in een onderzoeksvoorstel. In de jaren hierna word je uitgedaagd om in korte tijd kennis te vergaren over specifieke vakgebieden. Wat ik altijd fijn vond is dat de projecten niet van tevoren vaststonden; dit betekende dat de opzet van experimenten niet altijd werkte en het soms ‘fout’ ging. Hierdoor leerde je omgaan met de dagelijkse realiteit van de wetenschap.'

Biologie voor (bijna) iedereen

‘Naar mijn mening hoef je niet per se een natuurfreak te zijn om Biologie te studeren. Het vakgebied is zo divers dat je veel verschillende mensen tegenkomt: mensen die het liefste dag en nacht in de natuur zijn, mensen die voldoening halen uit de uitvoering van precies opgezette experimenten, en mensen die graag wiskundige modellen maken om de natuur beter te begrijpen. De enige voorwaarde is de interesse voor de natuurlijke wereld om je heen. Het is prima als je van tevoren niet precies weet wat Biologie je gaat brengen, want je zal zeker worden geïnspireerd door de docenten en het vakgebied.'

Published by  Faculty of Science

11 April 2017