Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics

Studiefinanciering

Als je jonger bent dan 30 jaar en een voltijdopleiding aan hbo of universiteit volgt, kun je studiefinanciering aanvragen. Je studiefinanciering is een lening. Die lening moet je na je studie terugbetalen. Alleen het studentenreisproduct en de aanvullende beurs kunnen een gift worden.

Waar vraag ik studiefinanciering aan?

Studiefinanciering vraag je in drie stappen aan via de website van DUO.

  • Vraag een DigiD met sms-controle aan. DigiD is je inlogcode voor de hele overheid. Je krijgt na je aanvraag binnen 5 werkdagen een brief met inloggegevens.
  • Regel een persoonlijke OV-chipkaart. Als je studiefinanciering hebt, krijg je een studentenreisproduct. Je hebt een persoonlijke OV-chipkaart nodig om je studentenreisproduct op te kunnen laden.
  • Log in op Mijn DUO om studiefinanciering aan te vragen.

Maak je eigen Financieel Studieplan

Door de ingang van het nieuwe studentenleenstelsel is er sinds 2015 veel veranderd ten opzichte van vorige jaren. Om goed in te kunnen schatten hoe je als student jouw inkomsten en uitgaven zo goed mogelijk in balans houdt, is het Financieel Studieplan opgesteld.

Wat betekent studeren voor jouw uitgaven? En hoe zit dat bij andere studenten? In vijf stappen zie je hoe de gemiddelde inkomsten, uitgaven en lening van een vergelijkbare student eruit zien. Vul vervolgens jouw eigen inkomsten en uitgaven in of kijk hoe jouw financiële situatie eruit ziet als je klaar bent met studeren.

Het Financieel Studieplan is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Nibud, DUO, LSVb, ISO, LKvV, NJR, LAKS, JOB, CNV Jongeren, FNV Jong, Fonds 21 en Stichting Goede doelen Nh1816.

Extra beurs voor leraren

Heb je een opleiding in het hoger onderwijs afgerond en ga je daarna een lerarenopleiding doen? Mogelijk kom je dan in aanmerking voor een jaar extra prestatiebeurs. De actuele voorwaarden vind je op de website van DUO.

Als je geen recht (meer) hebt op studiefinanciering, dan misschien wel op een Tegemoetkoming Leraren. 

Published by  University of Amsterdam

Bureau Communicatie

24 January 2017