Toekomstperspectief

Biologie

Vrijwel alle bachelorstudenten volgen (eventueel na een tussenjaar) een aansluitende masteropleiding. Na je bachelor en master ben je  breed opgeleid, waardoor je op zeer diverse functies kunt solliciteren. Van onze afgestudeerden vindt meer dan 80 procent binnen een jaar een betaalde baan. (Bron: NIBI Arbeidsmarktonderzoek 2015)

• Ongeveer de helft van de afgestudeerde biologen komt via een promotie in het onderzoek aan de universiteit of bij onderzoeksinstituten zoals TNO of het NIOO (Nederlands Instituut voor Ecologie) terecht. Je doet dan vier jaar onderzoek en rondt dit af met een proefschrift. Tijdens je promotieonderzoek geef je ook onderwijs aan studenten. Na je promotie krijg je de doctorstitel en kun je doorgaan in het onderzoek, maar een overstap naar het bedrijfsleven is dan nog steeds mogelijk.
  • Daarnaast werken afgestudeerden in beleids- en advies-functies bij uiteenlopende overheids- en non-profit organisaties, bedrijven en start-ups. Denk bijvoorbeeld aan gemeentes en ministeries, RIVM, Naturalis, veredelings- en bio-techbedrijven, Milieudefensie of Greenpeace.
  • Een deel van de afgestudeerden kiest ervoor om hun biologische kennis over te dragen op anderen. Je kunt bijvoorbeeld werken als biologieleraar (vwo/hbo), wetenschapsjournalist of onderwijsvoorlichter.

Biologisch onderzoek aan de UvA

Biologen aan de UvA doen onderzoek vanuit verschillende onderzoeksinstituten die ook in de faculteit zijn gehuisvest.

• In het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED) wordt onder andere thema's rondom biodiversiteit en de gevolgen van wereldwijde klimaatveranderingen gewerkt. Een van de speerpunten is onderzoek naar aquatische systemen, zowel in zoetwater- als mariene biologie. Ook wordt er veel onderzoek gaan naar ecologie en evolutie.
  • In het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS) wordt onderzoek naar moleculaire, cellulaire en ontwikkelingsprocessen gedaan. Hier wordt onder andere baanbrekend onderzoek in de richting van ‘Green Life Science’ verricht, bijvoorbeeld via onderzoek naar resistentie van landbouwgewassen..

Meer informatie over de samenwerking tussen onderzoek en onderwijs kun je vinden op de website van de Amsterdam Green Campus.

14 August 2017